Pętla w Nielepicach, czyli dalszy ciąg świętowania 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę

W tym roku 12 listopada był wolny od pracy z powodu świętowania setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Sobotę i niedzielę spędziliśmy w Pieninach, a poniedziałek postanowiliśmy pospacerować po naszej najbliższej okolicy. Udaliśmy się do Nielepic – wsi oddalonej od Krzeszowic o 7 kilometrów.

W Nielepicach czeka na nas szereg atrakcji: stadnina koni huculskich z transjurajskim szlakiem konnym, skały udostępnione dla wspinaczy (najpopularniejsza Skała z Krzyżem), kamieniołom, bunkry z czasów II wojny światowej, dwie atrakcyjne pętle wokół Nielepic.

My wybraliśmy na spacer jedną z tych pętli. Tata z Tymkiem i Julią przeszli ją 4 listopada. Tym razem wybraliśmy się w 5 i szliśmy w drugą stronę. Stajemy na parkingu obok przystanku autobusowego i Parku im. Rotmistrza Witolda Pileckiego. Idziemy niebieskim szlakiem.

Zatrzymujemy się w parku, by przystanąć przy pomniku postawionym z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Wprawdzie rocznica była wczoraj, ale my, jak i cała Polska, świętujemy przez cały 2018 rok. Byliśmy na dwóch wystawach w Krzeszowicach poświęconych setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Jedna była plenerowa na krzeszowickim rynku, a druga w Pałacu Vauxhall. Poza tym dzieci nauczyły się hymnu Polski :).

Szlak prowadzi drogą w dół (droga w kierunku trasy Krzeszowice-Kraków). Po kilkunastu metrach skręcamy w lewo i idziemy boczną drogą między domami. Wchodzimy w las, przed lasem polana, na której widać ślady obecności dzików.

Przechodząc w pobliżu skał, pniemy się w górę na grzbiet. Tymek idzie pierwszy, jest w swoim żywiole – lubi przebywać w lesie. Ignaś co jakiś czas się śmieje, niesiony w nosidle ergonomicznym. Julia dzielnie stawia kroki, nie straszne nam podejścia ;). Jesteśmy na grzbiecie. Po niedługim czasie szlak niebieski skręca z grzbietu w lewo, tu dołącza szlak zielony.

Po 200 metrach jesteśmy w Jurajskim Raju w Wiosce dziecięcej Skalny Raj – miejsce z wiatą turystyczną, tablicami informacyjnymi i terenem wydzielonym do zabawy z dziećmi – obszar rozryty przez dziki. Tu jemy kanapki, pijemy ciepłą herbatę. Po odpoczynku idziemy na punkt widokowy na Dębowej Górze.

Schodzimy z góry w obszar zabudowany, gdzie kończy się szlak niebieskim. Ostatni odcinek naszej wycieczki pokonujemy, idąc zielonym szlakiem turystycznym. Szlak prowadzi nas między polami. W oddali widzimy pasące się konie huculskie. Przechodzimy w pobliżu Nielepickich Skał na wzgórzu Dymniok z wyróżniającą  się Skałą z Krzyżem. Często tu bywamy na naszych rodzinnych wspinaczkach. Przechodzimy przez drogę prowadzącą do Brzoskwini i tym samym dochodzimy do samochodu.