Wycieczka do Białych Stawów Kieżmarskich w Tatrach słowackich

Wycieczka Doliną Kieżmarską przez Białe Stawy Kieżmarskie nad Zielony Staw Kieżmarski stanowi świetną propozycję na całodzienną rodzinną wycieczkę podczas której będziemy się mogli nasycić wspaniałymi widokami J Przy czym należy pamiętać, że wymaga już sporego przygotowania kondycyjnego szczególnie najmłodszych uczestników 😉

Z suchych danych:

Dystans:  Prawie 18 km

Przewyższenie do pokonania:  Ponad 800 m (!)

W warunkach w jakich przechodziliśmy trasę i z postojami (w tym dłuższym na obiad w schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarskim) wycieczka zajęła nam ponad 10 h.

Z Kieżmarskim Żlebów wyszliśmy o 8:40. Rozpoczynamy z płatnego parkingu przy Drodze Wolności.

Idziemy za znakami żółtymi Doliną Kieżmarską. Po około 5 minutach marszu rozciągają się już przed nami wspaniałe widoki w kierunku Łomnicy lekko pobielonej śniegiem.  Szeroką bitą drogą wznosimy się dość łagodnie wchodząc już do lasu w pobliżu szumiącego potoku Biała Woda Kieżmarska, który z mocą przebija się przez wielkie skalne wanty. Mamy możliwość podziwiania pięknych starych świerków. Ta część szlaku wiodąca dnem Doliny Kieżmarskiej jest bardzo popularna (podobnie jak nasza droga do Morskiego Oka) tak więc tym bardziej lepiej iść do Zielonego Stawu przez urokliwe Białe Stawy, na szlaku do których natężenie ruchu turystycznego jest dużo mniejsze.

Po krótkim odpoczynku na ławeczce ponad rwącym potokiem i w miejscu gdzie dochodzi szlak z Matlarów następuje trochę stromsze podejście przez las. Następnie przechodzimy przez szeroki most na wschodnią stronę potoku, z którego można podziwiać jak Biała Woda Kieżmarska z hukiem i impetem przetacza się wśród skalnych złomów. Po około 15 minutach dochodzimy do charakterystycznego rozstaju dróg na wysokości 1200 m n.p.m. zwanego Zimna Studnia. Tutaj odbijamy w prawo za znakami niebieskimi.

Początkowo idziemy jeszcze dnem doliny przez las, a następnie przez rozległą zarastającą Kieżmarską Polanę, na której dopadają nas intensywne opady śniegu J Przed skrajem lasu ukazuje się panorama szczytów zamykających Dolinę Kieżmarską od zachodu i południowego zachodu. Dalszy odcinek szlaku jest bardzo efektowny i wije się bardzo blisko potoku przechodząc przez kolejne mostki nad jego spienionym nurtem. Wchodzimy w łany kosodrzewiny. W pewnym momencie odsłania się niesamowity widok na 900m północną ścianę Małego Kieżmarskiego Szczytu, to pierwszy z wielu zapierających dech w piersiach widoków, dla których tu przyszliśmy. Idziemy dalej w „tunelu” z kosodrzewiny i cały czas po lewej mając majestatyczną ścianę Małego Kieżmarskiego Szczytu.

Teren się wypłaszcza i wchodzimy w trawiaste okolice Białych Stawów. Po prawej stronie otwiera się widok na łagodne zbocza szczytów wschodniej grani Tatr Bielskich. Podziwiamy wspaniałą okolicę Wielkiego Białego Stawu Kieżmarskiego. Tutaj na na pobliskich ławkach pokrytych grubą warstwą śniegu robimy krótki postój na herbatę i czekoladę. Zwracamy się na północ i za czerwonymi znakami podążamy już w kierunku Zielonego Stawu Kieżmarskiego mijając niezwykle urokliwy Staw Stręgacznik leżący wśród torfowisk z wełnianką.

Rozpoczynamy zejście długim trawersem Rzeżuchowych Turni. Tutaj jeszcze bardziej zbliżamy się do potężnych skalnych ścian górujących nad górną częścią  Doliny Kieżmarskiej. Pomagamy dzieciom w schodzeniu w niełatwym terenie. Schodzimy wreszcie nad Zielony Staw Kieżmarski. Tutaj roztacza się wspaniała panorama, w której możemy wyróżnić wybitne szczyty: Mały Kieżmarski z potężną północną ścianą zwieszającą się tuż nad Zielonym Stawem, Grań Wideł, Łomnicę, Durne Szczyty, Baranie Rogi, Czarny Szczyt, Kołowy Szczyt i Jastrzębią Turnię przez której zerwy biegną jedne z najtrudniejszych tatrzańskich dróg wspinaczkowych.

Jemy zasłużony obiad i po solidnym odpoczynku ruszamy w drogę powrotną już całą Doliną Kieżmarską. W czasie kiedy byliśmy w schronisku odsłoniły się widoki  (patrz zdjęcia) i jest wspaniale 🙂 Na parking docieramy już nocą w czołówkach idąc pod gwieździstym w tym dniu niebem.