Zdobywamy najwyższy szczyt Rudaw Janowickich – Skalnik

Bywały już takie majówki jak ta (śnieg, zimno…), ale i były takie pełne ciepła i słońca…No cóż dobrze, że nastawiliśmy się na każdą ewentualność 🙂

Jeżdżąc często w Rudawy Janowickie gdzie głównym naszym celem było wspinanie organizowaliśmy sobie również czas w ramach tzw. „dni restowych” wymyślając wycieczki turystyczne i krajoznawcze. Dolny Śląsk obfituje w takie możliwości także znalezienie ciekawych wyzwań nawet na najbardziej deszczowe dni nie nastręcza najmniejszych kłopotów.

Kiedy działamy wspinaczkowo w Rudawach dodatkową zaletą pomysłu zdobycia Skalnika jest to, że nie musimy daleko jeździć i nie tracimy na to dodatkowego czasu kiedy np. wpadniemy na pomysł wycieczki w późniejszej porze dnia. Na szczyt Skalnika prowadzi kilka szlaków turystycznych. My polecamy szlak ze stosunkowo małym przewyższeniem prowadzący częściowo drogą asfaltową , który jest dogodny dla dzieci.

Chcąc dotrzeć na początek szlaku musimy jadąc z Karpnik przez Strużnicę i Gruszków dostać się na Przełęcz Pod Średnicą 595m n.p.m. Tutaj zostawiamy samochód na parkingu leśnym i ruszamy na wschód czerwonym szlakiem. Prowadzi on wygodną wyasfaltowaną drogą. Po około 20 minutach marszu dołącza od północy żólty szlak. Po drodze mijamy ciekawe stare drogowskazy i opisy miejsc na kamiennych tablicach. Droga asfaltowa kończy się w miejscu, w którym możemy odnaleźć ciekawą kamienną ławkę i wiatę turystyczną (z Przełęczy około 1:20h) Zaczynamy stromsze podejście.

W miejscu gdzie dołącza do naszej drogi zielony szlak z zachodu nasza ścieżka skręca pod kątem 90 stopni i bardzo stromieje. Widoczne są także rozległe ławice skalne na ścieżce. „Wspinamy się” mozolnie przez gęsty świerkowy las, aby dotrzeć do bardzo atrakcyjnego turystycznie miejsca. Jest to miejsce gdzie szlak czerwony i żółty odbijają na południe, a dalej na szczyt Skalnika prowadzi szlak niebieski. Stąd koniecznie podejdźmy na północ na widoczne przy szlaku skalne turnie.

Na jedną z nich położoną najdalej na północ prowadzą skalne schody z poręczą. Jest to szczyt Małej Ostrej (935m n.p.m.). Z punktu widokowego rozciągają się zapierające dech w piersiach widoki. Uważany jest on za jeden z najlepszych punktów widokowych w całych Sudetach. Widać stąd bardzo dobrze najwyższy szczyt Karkonoszy Śnieżkę, bardzo dobrze grzbiety Rudaw Janowickich, a przy dobrej widoczności Ślężę.

Na północnym wschodzie tuż przed nami mamy gołoborze skalne. Wracamy z powrotem na rozstaj szlaków i z kolei zaglądamy na chwilę na to co znajduje się około 100m przy czerwonym i żółtym szlaku czyli bardzo oryginalne formy skalne zwane Końmi Apokalipsy. Wracamy znowu na rozstaj i idąc już właściwym niebieskim szlakiem docieramy po około 15 minutach na wierzchołek najwyższego szczytu Rudaw czyli Skalnika (945m n.p.m).

Ten z kolei jest kompletnie zarośnięty, ale znajdziemy tutaj oryginalną przeszkloną szafeczkę zawierającą m.in…. pamiątkową pieczątkę niczym w schronisku 🙂 Ze szczytu schodzimy w około godzinę tą samą drogą 🙂